Pomoc dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Poradnia psychologiczno-pedagogiczna | Dowóz dzieci niepełnosprawnych | Kształcenie specjalne | Nauczanie indywidualne

 

PORADNIA PSCYHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA


Publiczne poradnie psychologiczno–pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, udzielają dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Rodzicom i nauczycielom udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Poradnie udzielają pomocy dzieciom zamieszkałym na terenie Miasta od urodzenia do momentu objęcia wychowaniem przedszkolnym lub podjęcia nauki w szkole oraz uczniom wszystkich szkół znajdujących się na terenie danego miasta (bez względu na miejsce zamieszkania ucznia).


Poradnie diagnozują dzieci i młodzież i wydają m.in. opinie:
w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
w sprawie odroczenia dziecka od realizacji obowiązku szkolnego
w sprawie realizacji indywidualnego toku nauki
Poradnie diagnozują dzieci i młodzież i wydają m.in. orzeczenia:
o potrzebie kształcenia specjalnego
o potrzebie indywidualnego nauczania.
Działanie poradni określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogiczno, w tym publicznych poradni specjalistycznych z dnia 1 lutego 2013 r. (Dz. U. z 2013r. poz. 199)
Organem prowadzącym Poradnię jest miasto Chorzów. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna jest placówką publiczną działającą w formie jednostki budżetowej. Siedziba Poradni Chorzów, ul. Racławicka 23.
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 18.00.
www.pppchorzow.pl



DOWÓZ DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH


Na podstawie art. 14a ust. 4 i art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 2156) obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego
 i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7 ustawy, a także dzieciom i młodzieży
 z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Jeżeli dowóz zapewniają rodzice, istnieje możliwość ubiegania się o zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna do szkoły, przedszkola lub ośrodka własnym transportem lub środkami komunikacji publicznej. Zwrot kosztów przejazdu odbywa się na zasadach określonych w umowie zawartej między Miastem Chorzów a rodzicem /prawnym opiekunem ucznia.

Wymagane dokumenty:
1. Wniosek rodzica, prawnego opiekuna dziecka niepełnosprawnego (wzór w załączeniu)
2. Aktualne orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
3. Aktualne orzeczenie o niepełnosprawności dziecka.
4. Potwierdzenie uczęszczania ucznia do przedszkola, szkoły lub ośrodka specjalnego wydane przez dyrektora szkoły lub placówki.
5.Skierowanie ucznia do kształcenia specjalnego w danej placówce (dotyczy tylko szkół i ośrodków specjalnych)


Zasady organizowania dowozu:
1.Dowóz organizowany jest z miejsca zamieszkania ucznia niepełnosprawnego do szkoły, przedszkola lub ośrodka edukacyjnego wskazanego we wniosku w sposób zapewniający udział ucznia we wszystkich zajęciach wynikających z planu nauczania.
2.Uczniowie dowiezieni do szkoły wcześniej niż przewiduje to plan zajęć zobowiązani są do skorzystania ze świetlicy szkolnej. Po zakończeniu zajęć uczniowie oczekujący na odwóz do domu są również zobowiązani do skorzystania ze świetlicy szkolnej.


KSZTAŁCENIE SPECJALNE


Uczniowie, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym specjalistycznej w rozumieniu prawa oświatowego są uczniami niepełnosprawnymi.
Kształcenie specjalne jest organizowane dla uczniów niepełnosprawnych, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1-8 rozporządzenia MEN:
-    niesłyszących
-    słabo słyszących,
-    niewidomych,
-    słabo widzących,
-    z niepełnosprawnością ruchową,
-    z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
-    z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
-    z autyzmem.


Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są też uczniom z powodu:
-    niedostosowania społecznego,
-    zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
-    zagrożenia uzależnieniem,
-    zaburzeń zachowania.


Dziecko niepełnosprawne ma prawo m. in. do:
•    wczesnego wspomagania rozwoju
realizowanego na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w tejże poradni, w przedszkolu lub w specjalnych ośrodkach (art.71b ust. 2a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.); rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 23, poz. 133)
•    pobierania nauki we wszystkich typach szkół, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami (art. 1 pkt 5 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
•    przedłużenia okresu nauki na każdym etapie edukacyjnym o 1 rok (§ 5 ust. 1 rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204)
•    wydłużenia możliwości pobierania nauki, jednak nie dłużej niż do ukończenia 18 lat w szkole podstawowej, 21 lat w gimnazjum i do 24 lat w szkole ponadgimnazjalnej (§ 3 rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania, i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490 ze zm.)
•    korzystania z bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w SP, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka umożliwiającego dzieciom roczne przygotowanie przedszkolne, a dzieciom z upośledzeniem umysłowym
w stopniu głębokim udział w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych (art. 14 a ust. 4 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
•    korzystania z bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym także do najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej, do ukończenia 21 roku życia (art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
•    korzystania z bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki do ukończenia 25 roku życia (dotyczy dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami) -  art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Przyjmowanie do szkół uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może realizować obowiązek szkolny / obowiązek nauki w szkole ogólnodostępnej, w oddziale integracyjnym szkoły ogólnodostępnej, w szkole specjalnej lub w oddziale specjalnym szkoły ogólnodostępnej – w zależności od zaleceń zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Przyjęcia do szkoły dokonuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców/ prawnych opiekunów po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Jeśli na terenie miasta nie ma szkoły prowadzącej kształcenie specjalne dostosowane do potrzeb danego ucznia, prezydent miasta na wniosek rodziców kieruje ucznia do szkoły w innym mieście. W celu uzyskania takiego skierowania należy złożyć w Urzędzie Miasta Chorzów
1.    Wniosek (wzór w załączeniu)
2.    Aktualne i ważne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (oryginał)
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych są objęci rewalidacją (2 godziny tygodniowo). Rewalidacja uczniów w szkołach specjalnych realizowana jest w ramach całego oddziału.


NAUCZANIE INDYWIDUALNE


Organizuje dyrektor szkoły lub przedszkola na podstawie orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego. Orzeczenie dostarcza do szkoły lub przedszkola rodzic / prawny opiekun dziecka.
Nauczanie indywidualne orzeka się wobec uczniów, których uczęszczanie do szkoły jest niemożliwe lub bardzo utrudnione z powodu choroby fizycznej lub psychicznej.
Tygodniowa liczba godzin nauczania indywidualnego zależy od etapu edukacyjnego i wynosi: kl.l I-III szkoły podstawowej 6-8 godzin, klasy IV-VI – 8-10 godzin, gimnazjum – 10-12 godzin, szkoła ponadgimnazjalna 12-16 godzin. Przedszkole 4-6 godzin.


Załączniki:

WNIOSEK_WS._DOWOZU.pdf

Wniosek-kształcenie_specjalne.pdf

Menu